Podsumowanie Katowice Service Jam 2016

W dniach 26-28 lutego 2016 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, po raz drugi w województwie śląskim został zorganizowany Service Jam. Była to lokalna edycja Global Service Jam, wydarzenia w ramach którego w ponad 100 miastach na całym świecie zebrały się robocze zespoły, które wypracowywały prototypy innowacyjnych usług, odpowiadających na palące potrzeby ludzi. W Katowicach nad wyzwaniami pracowały cztery kilkuosobowe zespoły.

Praca w interdyscyplinarnych zespołach

Całość przypominała trochę muzyczne improwizacje. Kilkuosobowe zespoły od piątkowego wieczoru do niedzielnego popołudnia musiały przygotować prototyp konkretnej usługi i stworzyć film pokazujący jej funkcjonowanie. Tematem przewodnim tegorocznego Global Service Jam był dźwięk przypominający plusk wody. Uczestnicy sami zdecydowali, co im się kojarzy z tym tematem oraz jakie wyzwania chcą podjąć. Stworzenie pomysłów na rozwiązania poprzedzili badaniami w terenie i obserwacją przyszłych odbiorców. Podczas weekendu można było poznać narzędzia kreatywnej pracy opartej na procesie Design Thinking, które uczestnicy wykorzystywali do przygotowania rozwiązań.

12769534_1685516735019724_330689502_n

Cztery rozwiązania w Katowicach

W efekcie pracy zespołowej powstały bardzo ciekawe rozwiązania:

  • Jazzy Audio Mobile Application – usługa wraz z aplikacją dla osób niewidomych, która ma pomóc w poruszaniu po terenie Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach;
  • Waterhole – dystrybutor z wodą, który pozwoli ludziom przebywającym w przestrzeniach publicznych utrzymywać odpowiedni poziom nawodnienia;
  • Shit happens – kampania oraz program motywujący do sprzątania po psich kupach w miastach;
  • Water Saver – aplikacja uświadamiająca ile kosztują poszczególne czynności związane z korzystaniem z wody, jak kąpiel, prysznic czy mycie naczyń.

Głosami wszystkich uczestników warsztatów ostatni pomysł – Water Saver – zyskał najwięcej punktów, a członkowie zespołu przygotowującego to rozwiązanie otrzymali zestaw dżemów od „A to dobre!”.

Szczegóły prototypów usług wypracowanych podczas Katowice Service Jam 2016 można znaleźć pod adresem http://planet.globalservicejam.org/gsj16/jamsite/15788/projects

Nowi innowatorzy

W całym wydarzeniu chodzi jednak nie tyle o stworzenie innowacyjnych usług, co o wykreowanie innowatorów. Dzięki moderowanemu procesowi, uczestnicy mieli okazję wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie we wspólnym tworzeniu. Były to osoby z różnych branż, m.in. projektanci, przedsiębiorcy, społecznicy, studenci, naukowcy, pracownicy wielkich korporacji, jak i mniejszych firm. Taka mieszanka utalentowanych ludzi, którzy chcą podjąć wspólne wyzwanie pozwoliła spojrzeć z różnych perspektyw na przekazany temat przewodni. Osoby, które kreatywnie pracowały przez cały weekend będą mogły podobnie działać w swojej codziennej pracy.

12788177_1685516758353055_941916539_n

Katowice Service Jam 2016 zostało zorganizowane przez Fundację na rzecz Inteligentnego Rozwoju, we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach, Centrum Innowacji i Transferu Technologii oraz spółką celową Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach SPIN‑US Sp. z o.o.

Organizatorzy 2

Global Service Jam

Global Service Jam to spotkanie osób zainteresowanych tworzeniem usług zgodnie z podejściem opartym na myśleniu projektowym (Design Thinking). W trakcie spotkania zachęca się uczestników do eksperymentowania i innowacyjnego myślenia. Uczestnicy spotykają się bez własnego zespołu, bez pomysłu na rozwiązanie i poznają temat, który jest motywem przewodnim w projektowaniu nowego świata. Zgłębiają wybraną kwestię problemową, dla której przygotowują propozycje rozwiązań. Kwintesencją całego spotkania jest tworzenie prototypów, które w prosty sposób pokazują, jak wymyślona usługa ma funkcjonować. Jest to także okazja poznania nowych ludzi i nawiązania kontaktów, które mogą owocować po samym wydarzeniu.

Wydarzenia w ramach Global Service Jam organizowane są na arenie międzynarodowej w ten sam weekend. Wszystkie mają ten sam wyjściowy temat i lokalne wyniki prac są publikowane na centralnej platformie.

12804376_1685516798353051_263537086_n

Podsumowanie Katowice Service Jam 2016